HOOGGEVOELIGHEID EN OPVOEDING

Als pedagoog begeleid ik al vele jaren ouders bij de opvoeding. Vaak preventief, als voorbereiding op de puberteit bijvoorbeeld, maar ook probleemoplossend. Zowel in cursusverband als individueel op maat.

Het gevoelige, intuďtieve kind daagt ons uit om met nieuwe vaardigheden te komen. Het lastige is dat wat voor het ene kind geldt, voor het andere misschien niet werkt. Er is dus flexibiliteit nodig bij ouders en in het onderwijs. Meer kennis kan zorgen voor die flexibiliteit.


Ik coach ouders om ze ondersteuning te geven bij de opvoeding, geef ze inzicht in welke ontwikkeling het kind doormaakt en bespreek hoe de ouders daar het beste mee om kunnen gaan.
Vaak verandert er al in 1 gesprek wat ten positieve in het gezin.

 

Bijvoorbeeld de ouders van twee pubers (jongen van 18,

meisje van 15):
We besloten begeleiding te zoeken voor opvoedingskwesties waar wij tegen aan liepen zoals de aanpak wat betreft hun risicovol gedrag, omgaan met alcohol, roken/blowen, seksualiteit, eetpatronen, respectloos gedrag etc..
 
Na een paar gesprekken hadden zij genoeg handvatten om hiermee om te gaan.
Wat hebben de gesprekken ons gebracht?:
Meer inzicht in de leefwereld van pubers;
Meer vat op wat je raakt als het gedrag van je kind(eren) afwijkt  
  van wat jij zou willen.
Het weten en daarnaar handelen dat de opvoeding bijna “af” is en
  je meer kan spreken over “bijschaven”.
- Juiste timing is belangrijk om escalatie te voorkomen. Afstand
  nemen en op zaken terug komen.
Meer zicht op elkaars opvoedingsidealen en –praktijken gekregen
  waardoor wij bij de opvoeding meer op elkaar kunnen afstemmen.
 
De Stichting sensikids richt zich op (hoog)sensitieve kinderen en hun ouders.
Doel is om deze kinderen te helpen om met deze gevoeligheid om te gaan. Door hun gevoeligheid kunnen ze namelijk eerder stress ervaren.
 
Kinderen kunnen in de Ik ben Oké-training leren bewust te worden van hun gevoelens.
Ze leren over stress en manieren om stress te verminderen. Ze leren hoe ze beter om kunnen gaan met hun (hoog)gevoeligheid, zodat ze weer lekker in hun vel zitten, beter met hun emoties leren omgaan en zich beter kunnen concentreren. Ze leren hun gevoelens te benoemen, handige oplossingen te bedenken voor Ojee! Gedachten, Oké gedachten te zoeken. Zodat  ze gewoon lekker zichzelf kunnen zijn! De training is voor kinderen tussen de 7 en 10 jaar.naar boven
 

Anna van 8 was vaak zenuwachtig voor de sommen op school, nu weet ze hoe ze door handige gedachten te denken ervoor kan zorgen dat ze zonder stress aan de sommen kan beginnen.
In een lief briefje schreef ze:  “Ik hep veel geleert. Ik ben niet meer zo bang als vroeger en daarom ben ik je dankbaar… ik luister heel vaak naar de cd’s van u".

Doel van de bijeenkomsten
is gevoelige kinderen weerbaarder te maken, ze meer begrip te geven over hun innerlijke wereld (emoties), samen naar handige gedachten en oplossingen te zoeken, zich beter te kunnen concentreren (afsluiten voor externe prikkels), zich te kunnen ontspannen.
 
 
In de Powerpubertraining leren kinderen vanaf 12 jaar hoe hun brein invloed uitoefent op hoe ze zich gedragen, ze leren plannen, mindmappen maken en organiseren (erg belangrijk voor huiswerk).  Ze leren hoe je stress opbouwt en hoe je weer kunt ontspannen. Hoe je positief kunt denken en wat jouw eigen kwaliteiten zijn.naar boven
 

Thekla van 10 had regelmatig woedeaanvallen, maar na de training kwamen die bijna niet meer voor. Ze kan veel beter omgaan met stressfactoren en op tijd ontspannen.
Ze durft nu ook beter Nee tegen haar vriendinnen te zeggen als ze iets vragen wat ze liever niet wil.

In 2011 heb ik de Brochure  De Hoogsensitieve puber geschreven; een uitgave van Stichting Wijze Moeders.
 
In 2012 komt mijn boek voor ouders en verzorgers van pubers en adolescenten uit:
 “Als ze maar gelukkig zijn…..” Met informatie en tips en tools omtrent de puberteit/adolescentie. Een boek over leren loslaten en vertrouwen.
De nadruk in de therapie ligt  op het versterken van het positieve in het kind; het negatieve krijgt vaak vanzelf al veel aandacht en alles wat je aandacht geeft, groeit. Het is belangrijk dat het kind kan ervaren dat het in wezen goed is zoals het is en dat het leert om verantwoordelijk te zijn voor zijn eigen gevoel. Uitgaande van de kwaliteiten die elk kind heeft en het versterken van de innerlijke kracht van een kind.
 
Daarom maak ik ook gebruik van Helende Verhalen. In zo’n verhaal verwerk ik de problematiek van het kind en geef er een positieve draai aan. Middels het verhaal leert het kind zijn eigen mogelijkheden zien en kan zo oplossingen bedenken voor zijn problemen.naar boven

Indicaties: o.a. druk of juist teruggetrokken gedrag, slaapproblemen, woede-uitbarstingen, eetproblemen,  problemen op school, bedplassen, overgevoelige kinderen, angsten bij kinderen.

knuffelboekjeEr zijn mooie boeken geschreven over dit onderwerp die de moeite waard zijn om meer begrip te krijgen  over kinderen van deze tijd.
-     Carla Muijsert: Ieder kind in zijn eigen kracht.
-     Henri de Vidal de St. Germain: Mijn kind is anders.
-     Caroline Hehenkamp: Indigo-kinderen als geschenk en uitdaging.

-     Yvonne van Meteren en Margot Pieters: Knuffelboekje. 

       Hoort bij de set  Knuffelkaartjes. (om met kinderen te gebruiken)naar boven