HOOGSENSIVITEIT EN OPVOEDING

Als pedagoog begeleid ik al vele jaren ouders bij de opvoeding. Vaak preventief, als voorbereiding op de puberteit bijvoorbeeld, maar ook probleemoplossend.

 

Het sensitieve, intuďtieve kind daagt ons uit om met nieuwe vaardigheden te komen. Het lastige is dat wat voor het ene kind geldt, voor het andere misschien niet werkt. Er is flexibiliteit nodig bij ouders en in het onderwijs. Meer kennis kan zorgen voor die flexibiliteit.

 

Sinds 2009 geef ik de Sensikids-trainingen voor kleuters, basisschoolleerlingen en pubers.


Ik coach ouders om ze ondersteuning te geven bij de opvoeding, geef ze inzicht in welke ontwikkeling het kind doormaakt en bespreek hoe de ouders daar het beste mee om kunnen gaan.
Vaak verandert er al in één gesprek wat ten positieve in het gezin.

 

Bijvoorbeeld de ouders van twee pubers (jongen van 18, meisje van 15):
We besloten begeleiding te zoeken voor opvoedingskwesties waar wij tegen aan liepen zoals de aanpak wat betreft hun risicovol gedrag, omgaan met alcohol, roken/blowen, seksualiteit, eetpatronen, respectloos gedrag etc..
Na een paar gesprekken hadden we genoeg handvatten om hiermee om te gaan.

Wat hebben de gesprekken ons gebracht?:

Meer inzicht in de leefwereld van pubers;
Meer vat op wat je raakt als het gedrag van je kind(eren) afwijkt  
  van wat jij zou willen.
Het weten en daarnaar handelen dat de opvoeding bijna “af” is en
  je meer kan spreken over “bijschaven”.
-
Juiste timing is belangrijk om escalatie te voorkomen. Afstand
  nemen en op zaken terug komen.
Meer zicht op elkaars opvoedingsidealen en –praktijken gekregen
  waardoor wij bij de opvoeding meer op elkaar kunnen afstemmen.
 
De Stichting Sensikids richt zich op (hoog)sensitieve kinderen en hun ouders.
Doel is om deze kinderen te helpen om met deze gevoeligheid om te gaan. Door hun gevoeligheid kunnen ze namelijk eerder stress ervaren.
 
Ik geef individuele trainingen aan kinderen:

- Ik voel me Oké, voor kinderen van 5 tot 7 jaar.

- Ik ben Oké, voor kinderen van 7 tot 11 jaar.

- Powerpubertraining, voor kinderen vanaf 11 jaar.


De Sensikids cursus Ik voel me Oké! is een leuke manier om jonge kinderen van vijf tot zeven jaar te helpen om emoties te leren herkennen en situaties beter te leren inschatten. Deze speelse cursus bestaat uit een serie bijeenkomsten waarin de vier primaire emoties een rol spelen. Er wordt aan de hand van het werkboek gewerkt met handpoppen, spel en beweging. Het herkennen van alledaagse situaties staat voorop. Ouders krijgen ook tools om te leren omgaan met schrik, angst en boosheid bij hun kind.

In de Ik ben Oké-training leren kinderen tussen de 7 en 10 jaar bewust te worden van hun gevoelens. Ze leren onder andere over stress en manieren om stress te verminderen. Ze leren hoe ze beter om kunnen gaan met hun (hoog) sensitiviteiteid, zodat ze weer lekker in hun vel komen te zitten, beter met hun emoties leren omgaan en zich beter kunnen concentreren. Ze leren hun gevoelens te benoemen, handige oplossingen te bedenken voor Ojee! gedachten en naar Oké gedachten en oplossingen te zoeken.

In de Powerpubertraining leren kinderen vanaf 11 jaar onder andere hoe hun brein invloed uitoefent op hoe ze zich gedragen, ze leren plannen, mindmappen maken en organiseren (erg belangrijk voorhuiswerk). Ze leren hoe je stress opbouwt en hoe je weer kunt ontspannen, Hoe je positief kunt denken en wat jouw eigen kwaliteiten zijn. naar boven
 

In 2011 heb ik het Informatie-werkboek: Wijze Puberouders geschreven; een uitgave van Stichting Wijze Moeders.
 
In 2015 is mijn boek voor ouders en verzorgers van pubers en adolescenten uitgekomen: “Pubers en Jongvolwassenen; Als ze maar gelukkig worden…..” Met informatie en tips en tools omtrent de puberteit/adolescentie. Een boek over leren loslaten en vertrouwen.


De nadruk in de training ligt op het versterken van het positieve in het kind; het negatieve krijgt vaak vanzelf al veel aandacht en alles wat je aandacht geeft, groeit. Het is belangrijk dat het kind kan ervaren dat het in wezen goed is zoals het is en dat het leert om verantwoordelijk te zijn voor zijn eigen gevoel en gedrag.
 
Indicaties: o.a. druk of juist teruggetrokken gedrag, slaapproblemen, woede-uitbarstingen, eetproblemen, problemen op school, bedplassen, overgevoelige kinderen, angsten bij kinderen. naar boven